Human Ressources
Human Ressources
De afkorting HRM wordt regelmatig genoemd als het om het personeelsbeleid gaat. De letters HRM staan voor human resource management. Dit management omvat alles wat binnen je organisatie met personeel te maken heeft. Dat gaat van het opstellen van vacatures tot het bijhouden van de urenregistratie van medewerkers. Een bedrijf met veel werknemers heeft vaak een HR afdeling, maar ook voor kleinere bedrijven is het belangrijk om human resources and management goed georganiseerd te hebben.
Een arbeidsovereenkomst kan beëindigd worden door een beslissing van beide partijen (de werkgever en de werknemer) of eenzijdig.
Dat het een contract van bepaalde of onbepaalde duur betreft, omkadert de wet de ontslagprocedure en garandeert bepaalde rechten voor de werknemer. De werkgever mag ook enkel ontslag geven op basis van een dringende reden. Wat is de wettelijke procedure en wat zijn de toegestane redenen in het kader van een ontslag?
De module T&A (voor Time and Attendance) of Tijdregistratie en Activiteitenbeheer, is de specialiteit van Kelio!
Welke zijn dus de mogelijkheden en oplossingen die toelaten om de werktijden en activiteiten dagelijks te beheren?
De antwoorden bevinden zich in dit artikel!
In 2023 zijn bedrijven en hun afdelingen nog steeds bezig met hun digitalisering. De HR-afdelingen volgen deze trend en het is ook in hun voordeel. Als verantwoordelijke of beheerder van de human resources is er veel menselijk kapitaal te beheren maar ook voor het administratief gedeelte die verschillende taken omvat zoals het beheer van persoonlijke gegevens, de processen en stappen voor de onboarding, het beheer van de uurroosters, de planning, het afwezigheidsbeheer, … die veel tijd in beslag kunnen nemen wanneer men niet over een HRIS beschikt.
Welke rechten en verplichtingen hebben de werkers omtrent het verlof die zij mogen of moeten nemen om te zorgen van hun pasgeboren baby? Hoe kunnen werkgevers deze afwezigheden beheren binnen hun organisatie?
Het welzijn op het werk is op de dag van vandaag een belangrijk onderwerp geworden, vooral met de tegenwoordig veel langdurige afwezigheden wegens ziekte en de moeilijkheden om de talenten te behouden. Een policy en acties over het welzijn op het werk kunnen helpen om het goed gevoel van de werknemers te behouden en om ervoor te zorgen dat ze willen blijven. Wij stellen een paar ideeën voor:
De coronacrisis die wij hebben gekend heeft invloed gehad op het versnellen van de digitalisering binnen veel sectoren en bedrijven. Deze crisis heeft de HR-afdelingen uitgenodigd om hun administratieve processen te herdenken en dus ook over een manier van documenten vanop afstand te kunnen laten ondertekenen. De elektronische handtekening is dan een goed alternatief voor het handmatig ondertekenen van papieren documenten. Welke zijn de voordelen en aandachtspunten van de elektronische handtekening binnen de HR-wereld?
De Human Resources afdeling heeft intern veel informatie te delen. Hedendaags bestaan bedrijven uit verscheidene afdelingen en een goede informatie-uitwisseling garanderen is geen eenvoudige taak. Hoe al deze informatie centraliseren en een goede verdeling verzekeren? Welke rol spelen de HR managers in dit proces?
De digitalisering van de Human Resources is een nieuw objectief die de bedrijven in de komende maanden en jaren wensen te bereiken. De redenen waarvoor dematerialisatie meer en meer interesse opwekt zijn meestal dezelfde in elke HR-afdeling die wij ontmoeten. Tijd winnen en kosten besparen zijn de belangrijkste aanwinsten maar andere elementen moeten ook in acht genomen worden. Wij vertellen u alles in dit artikel!
- 1
- 2