De KMO is de meest voorkomende bedrijfsstructuur in België en speelt een centrale rol in de nationale economie. Belgische Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO’s) staan echter voor grote uitdagingen bij het beheren van hun personeelskosten, het waarborgen van wettelijke naleving en het beschikken over een voldoende investeringsbudget. De Arizonaregering heeft KMO’s – en bedrijven in het algemeen – centraal gesteld in haar beleid en tal van ondersteuningsmaatregelen aangekondigd. De experts van Kelio presenteren de veranderingen die u kunt verwachten en geven tips om het HR-beheer van uw KMO te vergemakkelijken.
Het belang van KMO’s in de Belgische economie
In België worden drie eenvoudige criteria gebruikt om een KMO te definiëren: het bedrijf telt minder dan 250 werknemers, is btw-plichtig en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Op 31 december 2023 telde Statbel meer dan 1,1 miljoen KMO’s* in ons land, met een jaarlijks groeipercentage van 3,7% sinds 2018. KMO’s vormen 98%* van het Belgische ondernemerslandschap en zijn daarom vanzelfsprekend een prioriteit voor de Arizonaregering.
*Statistieken over kmo’s in België | SPF Economie
Welke uitdagingen komen KMO’s in België tegen?
KMO’s hebben veel troeven. Deze kleine, flexibele en wendbare bedrijven maken relatief eenvoudig beheer mogelijk en bevorderen de nabijheid tot klanten en medewerkers. Maar kleine bedrijven staan ook voor belangrijke uitdagingen, vooral op financieel en menselijk vlak. Als werkgever hebben KMO’s minder financiële voordelen en carrièremogelijkheden te bieden, wat de aantrekkelijkheid van hun werkgeversmerk en het succes van hun wervingsinspanningen beïnvloedt. Noodzakelijke investeringen zijn soms moeilijk in een beperkt budget in te passen. Juridisch gezien beschikken ze over minder personeel en expertise om wettelijke naleving te waarborgen. Gelukkig lijken deze uitdagingen te zijn gehoord door de regering van Arizona.
Ondersteuning voor bedrijven en KMO’s: focus op flexibiliteit, productiviteit en eenvoud
In de richtlijnen van de regeringsakkoorden staat de wens om bedrijven meer flexibiliteit te bieden, hun productiviteit te verhogen en hun administratieve en fiscale lasten te verminderen. Talrijke maatregelen van de Arizonaregering zijn van toepassing op alle ondernemingen, met soms grotere impact voor kleine en middelgrote bedrijven.
Flexibiliteit in HR-beheer vergroten
Verschillende initiatieven richten zich op werkgevers in het algemeen, zoals de jaarlijkse arbeidsduurregeling, het herstel van de proefperiode, wijzigingen in de statuten “student” en “flexi-job” en de hervorming van overuren.
Administratieve processen vereenvoudigen
Alle Belgische bedrijven worden ook geraakt door de wens tot administratieve vereenvoudiging, bijvoorbeeld in tijdsregistratie of bij de communicatie van gegevens.
Productiviteit verhogen
Om de productiviteit van bedrijven te stimuleren, stelt Arizona onder andere een plafond op werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid voor, om de loonkosten te verlagen, en wordt actief strijd gevoerd tegen absenteïsme.
Maatwerkmaatregelen voor succesvolle KMO’s
In België vormen KMO’s een belangrijke economische kracht. De regering heeft maatregelen ontworpen, geïnspireerd op de realiteit van KMO’s, om hun oprichting, groei en succes te bevorderen.
Gerichte ondersteuningsdienst voor KMO’s
Administratieve, juridische en fiscale verplichtingen vormen een zware last voor kleine bedrijven met beperkte middelen. Om KMO’s te helpen hun tijd en middelen te concentreren op hun kernactiviteiten, vergemakkelijkt de regering van Arizona de interactie met overheidsdiensten over deze administratieve onderwerpen. In de toekomst zullen KMO’s alle informatie over sociale en fiscale voordelen ontvangen, evenals antwoorden op hun vragen via een centraal loket.
Meer overheidsopdrachten en minder rapportering
Om de toegankelijkheid van overheidsopdrachten voor kleine ondernemingen te verbeteren, zet de regering in op vereenvoudiging van procedures en harmonisatie van regels op Europees niveau. Het Arizona-akkoord voorziet ook in een vermindering van rapporteringsverplichtingen, opgelegd door Europese richtlijnen op sociaal vlak. Het principe “only once” – slechts één keer coderen van elke informatie – zal in het algemeen een positief effect hebben op administratieve processen.
Ondernemerschap en innovatie stimuleren in België
Ondernemerschap en innovatie zijn essentiële motoren van economische groei. Om start-ups te helpen starten en uit te groeien tot succesvolle bedrijven, wil Arizona een aantrekkelijk ondernemingsklimaat cultiveren. Minder administratieve lasten en kostenreducties staan op de agenda. Tegelijkertijd werkt de overheid aan de vereenvoudiging van administratieve procedures voor R&D en een betere toewijzing van beschikbare middelen.
Ondersteuning van werkgelegenheid en HR-beheer in KMO’s
Om KMO’s te ondersteunen in hun rol als werkgever, handhaaft de overheid een vermindering van €2.000 aan sociale bijdragen per kwartaal, onbeperkt voor de eerste werknemer. Voor de 2e tot 5e werknemer krijgt de werkgever een vermindering van €1.000 per kwartaal gedurende 3 jaar. Informele opleiding wordt nu erkend en gewaardeerd binnen KMO’s. Zoals eerder, hoeven bedrijven met minder dan 10 werknemers geen opleidingsrecht toe te kennen.
Hoe kunt u het HR-beheer van uw KMO optimaliseren? Kies voor gespecialiseerde software
Bent u verantwoordelijk voor een KMO en wilt u uw HR-beheer optimaliseren, uw administratieve last verlagen en uw productiviteit verhogen? De sleutel is digitalisering! Ongeacht hun grootte maken alle bedrijven geleidelijk de overgang naar digitaal beheer. Digitale tools zijn ook ontworpen voor kleine en middelgrote bedrijven. Waarom investeren in een HR-softwareplatform?
- Voorop blijven lopen
Door budgettaire redenen lopen kleine bedrijven soms achter in digitalisering ten opzichte van grote structuren. Om uw concurrentievermogen te waarborgen, loopt u vooruit en positioneert u uw bedrijf aan de top van trends.
- Uw werkprocessen formaliseren
Kelio biedt een HR-platform met vele functies die uw werkprocessen centraliseert en automatiseert. Dit hulpmiddel helpt u uw strategie helder, gestructureerd en efficiënt te plannen. U wint tijd en prestaties en vermindert het risico op fouten.
- Herhalende taken automatiseren
In een kleine organisatie moeten de vaardigheden van het personeel zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Een performant HR-systeem neemt een groot deel van uw administratieve taken over, waardoor uw talenten zich kunnen focussen op prioriteiten en strategische uitdagingen.
- Uw data benutten
Met een geavanceerd digitaal hulpmiddel worden al uw HR-gegevens veilig gecentraliseerd. Ze zijn gelijktijdig toegankelijk voor alle bevoegde medewerkers. Operationele verwerking verloopt sneller en eenvoudiger, en u profiteert van automatische rapportages voor strategische analyses.
- Wettelijke naleving versterken
Kelio is volledig configureerbaar om u te helpen voldoen aan de wettelijke verplichtingen, maar ook aan uw interne reglement.
- Communicatie met medewerkers verbeteren
De smartphone is overal aanwezig in het leven van uw medewerkers. Waarom biedt u hen geen handig en gebruiksvriendelijk informatie- en communicatiemiddel? Met de werknemersinterface kunnen uw teams hun roosters, gegevens en documenten raadplegen en eenvoudig met u communiceren.
Meer weten over de functionaliteiten van Kelio HR-software en specifieke toepassingen voor KMO’s?