Neem uw employer branding in eigen handen

Employer branding is een strategie, een reeks acties die u onderneemt om uw bedrijf aantrekkelijk te maken bij werknemers en werkzoekenden. U toont dat het fijn werken is bij u en onderscheidt u zo van andere werkgevers. Ideaal om talent te vinden … en te houden! Maar waar begint u precies? Kelio licht het concept haarfijn toe, zodat u meteen aan de slag kunt met uw eigen werkgeversmerk.

Wat zijn de voordelen van employer branding?

De concurrentie is hoog op de arbeidsmarkt. Dat hoeven we u niet te vertellen. Als recruiter moet u steeds meer uit de kast halen om talent aan te trekken. Maar wat als u de bal in het andere kamp kon leggen?

Met employer branding positioneert u uw bedrijf als een topwerkgever. Kandidaten herkennen zich in uw waarden en willen dolgraag bij u werken. Ze zijn meer geneigd om uw vacatures in de gaten te houden en wagen sneller hun kans als er een plaatsje vrijkomt. Fijn, toch?

Maar ook intern zijn er talloze voordelen. Volgens Gallup zijn medewerkers die zich verbonden voelen met de waarden en missie van het bedrijf 67 % meer betrokken. Ze presteren beter, blijven langer aan boord en bieden vaker vrijwillig hun hulp aan. Ze zullen ook sneller binnen hun omgeving praten over de organisatie en dragen zo zelf bij aan een sterker werkgeversmerk.

Is employer branding een taak voor hr?

Employer branding, dat is werken aan een merk. Uw werkgeversmerk. Bij velen rijst meteen de vraag of dit wel de verantwoordelijkheid is van hr. De meeste hr-professionals vinden van wel. Een werkgeversmerk begint namelijk intern, met een bedrijfsbeleid dat afgestemd is op de waarden van de organisatie. Medewerkers moeten zich eerst goed voelen op de werkvloer voor ze ook anderen zullen vertellen dat het oprecht leuk is in uw bedrijf.

Toch kan het waardevol zijn om samen te werken met andere partijen en dan meer bepaald marketing en de CEO. Marketing kan helpen om uw boodschap naar de buitenwereld te stroomlijnen en campagnes op te zetten. De CEO is als aanhangbord van uw organisatie dan weer de ideale persoon om de waarden en missie kracht bij te zetten.

Hoe begint u aan employer branding?

Al meer dan 35 jaar ondersteunt Kelio hr-afdelingen bij hun talentmanagement en rekrutering. Dit is volgens ons dé manier om te starten met employer branding.

Kijk waar u nu staat

Ga op zoek naar wat (ex-)medewerkers, (oud-)kandidaten en andere mensen zeggen over uw bedrijf. Ga naar online fora of houd een enquête en breng uw sterke en zwakke punten in kaart. Praat met mensen en probeer te achterhalen wat hen motiveert om bij u te werken of te solliciteren. Wat zorgt ervoor dat ze willen blijven?

Kijk naar anderen

Wat is de reputatie van uw grootste concurrenten? Wat zeggen mensen over hen? Kijk ook zeker breder dan uw eigen sector: hoe pakken andere bedrijven hun werkgeversmerk aan?

Zet uw waarden op papier

Uw werkgeverswerk moet stroken met de realiteit. Geloofwaardig is het niet als u veel flexibiliteit belooft, maar medewerkers wel 4 dagen per week naar kantoor moeten komen. Beslis welke waarden u naar voren wil brengen en hoe.

Lanceer uw employer branding intern

We hebben het al een paar keer gezegd, maar een goed werkgeversmerk begint bij de eigen collega’s. Ga aan de slag met de waarden die u gekozen heeft: maak ze realiteit en vraag regelmatig feedback aan uw medewerkers.

Op termijn kunt u de medewerkers ook actief betrekken bij uw employer branding: misschien willen ze wel een interview geven dat u kunt delen op sociale media of uw website? Misschien zijn ze bereid om berichten op hun eigen sociale media te delen of binnen hun netwerk over uw organisatie te praten?

‘Employee advocacy’, medewerkers die actief over hun organisatie praten, is een ware trend en met reden: boodschappen van werknemers komen geloofwaardiger over.

Lanceer uw employer branding extern

Tijd om uw boodschap nu ook met potentiële kandidaten te delen. Dat kan op talloze manieren: met berichten op sociale media, opendeurdagen, try-outs, reclamecampagnes enz.

Ook een carrièresite is een goede tool: naast uw vacatures kunt u er alle voordelen oplijsten, foto’s delen, uw waarden en missie illustreren of schrijven over een typische dag bij u op kantoor.

Met Kelio kunt u ook presentatievideo’s aan uw carrièrewebsite toevoegen en opvolgingsmails instellen voor elke stap van het wervingsproces. Of wat denkt u van een korte vragenlijst waarmee potentiële kandidaten kunnen testen of ze zich herkennen in de waarden van uw organisatie? Elke carrièresite is bij Kelio gekoppeld aan een ATS zodat u de kandidaturen vlot kunt opvolgen.

Veelgestelde vragen

Een werkgeversmerk is het imago dat u heeft als werkgever. Het is wat werknemers en potentiële werknemers geloven en voelen als het op de sfeer, visie en waarden van uw bedrijf aankomt. Met employer branding gaat u dat imago strategisch inzetten om talenten langer te houden en aan te trekken.

Zeker! U zou zelfs kunnen zeggen dat het extra belangrijk is voor jonge ondernemingen. Met een goed doordachte brandingstrategie kunt u ervoor zorgen dat toptalenten uw bedrijf als een interessante optie zien en niet alleen voor de vaste waarden solliciteren.

Employer branding groeit vaak heel organisch: werknemers zijn tevreden over hun job en promoten uw bedrijf (bewust of onbewust) bij hun netwerk en op sociale media. Daarnaast kunt u ook tal van gecontroleerde acties ondernemen: u kunt gebruikmaken van sociale media, opendeurdagen, advertenties, opleidingen enz. Ook een carrièrewebsite is een niet te onderschatten tool: u kunt er uw waarden op benadrukken, interviews delen, voordelen aanstippen enz. Ten slotte is er het rekruteringsproces: als dat vlot verloopt, zijn kandidaten meteen een pak gemotiveerder.

Meer willen weten?

Neem contact met ons op!

Gelijkaardige blogartikelen

Digitalisering van HR-gegevens en eGov 3.0-project: welke uitdagingen voor werkgevers?

De digitale transitie zet zich steeds verder door, zowel in bedrijven als in de openbare diensten. HR-afdelingen zien geleidelijk de nieuwigheden opduiken die verband houden met het eGov 3.0-project. Dit programma, opgezet door de Belgische overheid, heeft tot doel de gegevensuitwisseling tussen werkgevers en de sociale zekerheid te vergemakkelijken. Wat betekent dit voor uw bedrijf en hoe kunt u profiteren van de digitalisering van HR-gegevens? De experts van Kelio verdiepen zich voor u in het onderwerp.

Alles wat u moet weten over carrièrewebsites

Als hr-medewerker bent u vast vertrouwd met de war for talent. Het wordt steeds uitdagender om de juiste talenten aan te trekken én te overtuigen om bij u te komen werken. U moet soms heel innovatief zijn en dat is vaak een uitdaging.

Heeft u al eens overwogen om een carrièrewebsite op te zetten? Als hr-experts zijn we er bij Kelio van overtuigd dat élk bedrijf er een moet hebben. De voordelen gaan namelijk zoveel verder dan ‘een mooi visitekaartje’. Volgens een studie van CVVIZ is 89% van de werkzoekenden het er bovendien mee eens dat een ‘werken bij’-pagina helpt om belangrijke informatie over een onderneming te vinden.

Van uw werkgeversmerk tot kandidaatervaring, wij vertellen u alles wat u moet weten over carrièrewebsites.
 

Arizona-regering: focus op administratieve vereenvoudiging voor bedrijven

Tussen het beheer van human resources, de planning van activiteiten en wettelijke verplichtingen kost uw administratieve last u veel werktijd? Goed nieuws: de nota van de nieuwe regering besteedt bijzondere aandacht aan administratieve vereenvoudiging. Vermindering van administratieve verplichtingen voor werkgevers, modernisering van communicatiesystemen en verduidelijking van de regelgeving – bereid u voor op de toekomstige veranderingen die door de Arizona-coalitie zijn aangekondigd. Wilt u uw administratief beheer vereenvoudigen, versnellen en automatiseren? Ontdek dan de vele functies van het HRIS ontwikkeld door Kelio.