• Home
  • Bronnen
  • Blog
  • Welzijn op het werk: hoe de levenskwaliteit binnen uw bedrijf verbeteren?
Welzijn op het werk

Het welzijn op het werk is op de dag van vandaag een belangrijk onderwerp geworden, vooral met de tegenwoordig veel langdurige afwezigheden wegens ziekte en de moeilijkheden om de talenten te behouden. Een policy en acties over het welzijn op het werk kunnen helpen om het goed gevoel van de werknemers te behouden en om ervoor te zorgen dat ze willen blijven. Wij stellen een paar ideeën voor:

1. Een organisatie van het werk aanbieden die de balans tussen privé- en werkleven verbetert

  • Een flexibel uurrooster aanbieden
  • Toelaten om hun werktijden te laten organiseren om hun privé-activiteiten te kunnen waarmaken
  • De arbeidsdeal die recent werd gesteld zou de mogelijkheid bieden om zijn voltijdse werkweek op 4 dagen uit te voeren in plaats van 5

De nieuwe maatregelen van de arbeidsdeal bespreken onder andere de flexibiliteit van de werktijden. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de ontbrekende tijd van de eerste week te compenseren door meer te werken tijdens de tweede week in een cyclus van twee weken.

Het biedt een betere verhouding tussen privé- en werkleven en kan helpen om de productiviteit van zijn medewerkers te verbeteren.

Voor de human resources is het soms minder gemakkelijk om flexibele of variabele uurroosters op te volgen. Een gepaste tijdregistratie oplossing kan de opvolging maken van de effectief gepresteerde werkuren binnen een organisatie.

2. Thuiswerk toelaten

Thuiswerk toestaan en organiseren voor de jobs waar het mogelijk is, op een gestructureerde wijze is een voordeel voor bepaalde personen en laat hen tijd en geld besparen. Het is waarschijnlijk dankzij covid en als het een voordeel heeft gehad dan gaat het over het feit dat thuiswerk redelijk een gewoonte is geworden maar ook dat het eerder meer een voordeel was dat toegelaten werd voor “managers only”. Zelfs meer administratieve jobs kunnen er nu van genieten. Wij kunnen ook de interessante impact noteren vanuit een ecologisch standpunt!


Thuiswerk toelaten

3. Organiseer bedrijfsevenementen of -uitjes!

Wat kan er beter zijn dan uw teams bij elkaar te brengen om een activiteit te doen of om te genieten van een heerlijk diner? Ook om contact te maken met collega’s die elkaar niet elke dag zien! Als thuiswerk veel voordelen heeft op veel verschillende punten, heeft het ook het nadeel van te verdelen. Groepssamenhang is belangrijk en helpt ook bij het behouden van uw talenten! Een ontspanningsruimte (werk verboden in deze ruimte!) kan ook een interessante idee zijn om in te voeren … zin in een spelletje tafelvoetbal of biljart?

 Organiseer bedrijfsevenementen of -uitjes!

4. Een aangename werkomgeving

Zijn eigen bureau hebben of persoonlijke ruimte (voor of tegen flex-desc?), zijn eigen materiaal, kwaliteitsvolle werkmateriaal, een aangename werkomgeving met planten, een buitenruimte in functie van de mogelijkheden, kantoren die mogelijk maken om zittend of rechtstaand te werken, een mooie decoratie, aanbod van gezonde snacks of fruit, omgevend lawaai verminderen, … zoveel elementen die kunnen bijdragen aan het feit dat uw medewerkers zich goed voelen op hun werkplaats.

5. Een gepersonaliseerde opvolging van de medewerker

Onderhoud de relatie met uw medewerkers en maak een juiste opvolging van hun werk. Pas de werklast aan en laat ze evolueren in functie van de mogelijkheden, luister naar hun wensen om te evolueren, over opleidingen of zelfs hun ideeën. Bedanken en feliciteren wanneer zij goed werk hebben uitgevoerd kan ook helpen voor talentenretentie en samenhorigheidsgevoel. Een goede relatie onderhouden met zijn medewerkers helpt ook bij preventie van burn-out gevallen die op de dag van vandaag vaker voorkomen!

6. Respect voor persoonlijke gegevens

Het is belangrijk om de persoonlijke gegevens van de medewerkers te beschermen. Niet alleen omdat het belangrijk is vanuit het GDPR-standpunt, het is ook kwestie van vertrouwen in de relatie tussen de werknemers en hun verantwoordelijke. Een software voor het administratief beheer van het personeel die instelbaar is volgens noden, biedt aan HR-beheerders bepaalde toegangs- of wijzigrechten tot de gegevens van het personeel. Zoals bijvoorbeeld bepaalde medische afspraken voor medisch onderzoek, vaardigheden, terugstellen aan het werk na een lange afwezigheid of bepaalde bevoegdheden.

7. Een duidelijke en gedetailleerde communicatie van de planningen

De medewerkers die variabele of cyclische uurroosters hebben, willen liever op tijd geïnformeerd worden over de prestaties die zij moeten maken. Een tool voor het beheer van de planningen die toelaat om de planningen in real time raad te plegen is een echte troef voor de teams en bedrijven die zich op een variabele manier organiseren. Een oplossing om de afwezigheids- of verlofaanvragen in te dienen is zeer handig, zowel voor de medewerkers die hun aanvragen maken als voor de verantwoordelijken die eenvoudig deze aanvragen kunnen beheren.

8. Waarom is welzijn op het werk eigenlijk belangrijk en waarop heeft het invloed?

Het is een onderwerp die belangrijk is om in acht te nemen door alle werkgevers en HR-professionals omdat een medewerker die zich goed voelt dankzij de factors die wij net hebben opgesomd, zal rechtstreeks impact hebben op het concentratievermogen, de gezelligheid en samenwerkingsvermogen tussen collega’s, het stressniveau, de creativiteit, het teamwerk, de toewijding aan de organisatie … zoveel elementen die de productiviteit en de groet van uw organisatie zullen beïnvloeden!

Een gelukkige medewerker is ook een medewerker die fier zal zijn om over zijn werk te spreken en zal dus over uw bedrijf positieve reclame maken. Het is de notoriteit van uw activiteit die er baat bij heeft!

IK WIL MEER INFO ONTVANGEN OVER HET SOFTWARE VOOR PERSONEELSBEHEER KELIO

Het artikel delen